EchaufMosaic2

Types de correction de la prononciation  -  Apprenants FLE

1. Répétition        Ecouter et répéter
2. Renforcement   Exageration;  effort articulatoire et insistance
3. Autocorrection     A partir de Clarificadion:   pardon?
4. Corrections collaboratives  Un autre apprenant intervient (Lyster and Ranta,1997, p. 50)

    Types de correction de la Prononciation FLE

 

BIBLIOGRAPHIES

Engwall, O. (2006). Feedback strategies of human and virtual tutors in pronunciation training. TMH-QPSR, 48, 11-34.
Engwall, O. & Bälter, O. (2007). Pronunciation feedback from real and virtual language teachers, Computer Assisted Language Learning, 20 (3): 235-262.

Lyster, R. & Ranta, L. (1997). Corrective feedback and learner uptake. Studies in Second Language Acquisition, 19, 37-66. http://people.mcgill.ca/files/roy.lyster/Lyster_Ranta1997_SSLA.pdf
Lyster, R. (2001). Negotiation of Form, Recasts, and Explicit Correction in Relation to Error Type and Learner Repair in Immersion Classrooms. Language Learning, 51: 265-301. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.122.7905&rep=rep1&type=pdf

Neri, A., Cucchiarini, C., Strik, H., Boves, L. (2002c). The pedagogy-technology interface in computer-assisted pronunciation training, Computer-Assisted Language Learning, 15, 5: 441-467.   http://lands.let.kun.nl/literature/neri.2002.3.pdf

Tomé, M. (2009) Compétences orales et outils de communication Web dans un projet de télécollaboration pour l’apprentissage du français langue étrangère, The Journal of Distance Education / Revue de l'Éducation à Distance, Vol. 23, No. 1, 07-126.  http://www.jofde.ca/index.php/jde/article/view/578/837
Tomé, M. (2009) Productions orales, weblogs et projet de télécollaboration avec le web 2.0 pour l'enseignement du français (FLE), Revue ALSIC  (Apprentissage des Langues et Systèmes d' Information et de Communication), Vol.12   http://alsic.revues.org/index1279.html

 

Sources: Echanges Campus Education  

Production Orale: Pratiques, expériences et projets

PHONÉTIQUE FRANÇAISE FLE